TartufLanghe - Truffle Chips: Patatine con Tartufo

Hallå!
 
Idag ägnar vi oss åt premiumchips i form av italienska tryffelchips. Jag gillar ju tryffelchips så det här görs med större nöje än vanligt.
 
TartufLanghe är inte en chipstillverkare i första hand, utan främst en tillverkare av tryffelprodukter, även om man också gör lite andra godsaker. TartufLanghe framhålls ibland som en av världens absolut främsta producenter av livsmedel innehållande tryffel. Ni förstår ju att mina förväntningar var skyhöga. Högre än Snoop Dogg på en fredagkväll. Ryktet säger att TartufLanghe var först i världen med att göra tryffelpasta, det är ju lite häftigt. Dessutom är företaget helt självförsörjande av elektricitet genom egna solceller.
 
Om man kollar på chipsens paketering får man ju ändå säga att det är en rätt fin påse. Stilren. Vit bakgrund med tydlig bild på påsens innehåll. Paketeringen är kanske inte så premium som chipsen ämnar vara. Man jag gillar påsen. Inget käbbel, utan en vit påse med en bild på ett chips, en tryffelbit och text. Inget mer än så behövs, men den är ju lite trist. Tråkigt nog för mig dock är jag inte fick tag i den större påsen, utan bara deras lillpåse om endast 45 gram. Men det kan jag ju inte lasta chipsen för, det är ju mitt fel.
 
Följande stycke kan kännas överdrivet, men HERREGUD vilken doft. Det är en helt fantastisk doft av tryffel och en klassisk chipsdoft som sprider sig när jag öppnar påsen. Jag kan också ana en aning smör. När jag sätter näsan till öppningen och lockar in doften i mina näsborrar får jag en näst intill euforisk känsla. Doften är helt underbar. Den är intensiv, men inte för stark. Ihållande doft som fyller mig med glädje.
 
Även utseendet på chipsen är ganska bra. Inte alls i klass med doften, men helt klart fina chips. Färgen indikerar att flarnen blivit lagom friterade, inte alls sådär påskgul som bilden på påsen visar, som tur är. I allmänhet är chipsen relativt små, men mitt undersökningsunderlag är ju ganska litet eftersom jag bara analyserat ynka 45 gram. Man kan ana prickar som förmodligen är små tryffelbitar. Chipsen är ganska släta. Överlag helt OK chips sett till utseende!
 
Konsistensen är bättre än utseendet. Det är riktigt fin krisp i dessa små flärpar. Trevlig tjocklek som ger upphov till ett behagligt tuggmotstånd. Kul för truten! Tjockleken går ändå inte till överdrift så förtäraren slipper den hemska kexkänslan som för tjocka chips kan ge. Bra stadga, så pass bra att man med fördel kan använda dessa som bas om man vill göra något trevligt tilltugg.
 
Med en doft som dessa chipsingar bjuder på så får man ju en absolut vansinnig förväntan på smaken. Med det i åtanke är det svårt att ge en objektiv redogörelse för smaken. Jag blev ju givetvis besviken. Doften är långt mer intensiv än smaken är. Det finns en ganska tydlig smak av tryffel, men inte alls som Gårdschips. Det är en bra balans mellan sältan och smaken, kanske liiiite stor sälta. Precis som med Gårdschips chips med tryffelsmak kan man ana en smörig ton. Det går dock inte att känna sig bekväm med den här smaken efter doftsensationen, det känns som någon har fuskat mot mig. Smaken i sig är ju bra, men den är för svag. Precis därför är dessa chips ett bra alternativ för de som gillar chips med tryffelsmak men som tycker att Gårdschips dito är för smakintensiva.
 
 I min mening gör sig dessa chips bäst som en variant på doftgran. Pynta till det hemma (eller varför inte i bilen) genom att hänga upp ett gäng lite här och där. Doften som kommer att sprida sig är ju magnifik. Doften är ju som ni förstår vida överlägsen smaken varför det kanske är bäst att låta näsan få ensamrätt till de här små liven.
 
Tillbehörstips: Egentligen samma som för Gårdschips tryffelchips, men tänk dock på att dessa är svagare i smaken så man inte totalt utplånar den lille smaken som faktiskt finns att uppleva.
 
Paketering (0-10): 7
Doft (0-10): 10
Utseende (0-10): 6
Konsistens (0-10): 8 
Smak (0-20): 13
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 44 (73%)
   
 
 
Chips | |
Upp