Gårdschips - Lime & Rosépeppar

Hallå!

Det är hög tid för en högtid, dvs. chipsrecension. Idag kör jag Gårdschips igen, men denna gång deras sort med smak av lime och rosépeppar. Det blir kul. Den som följer bloggen med hökögon kanske minns att jag är svag för limesmaken på chips. Som jag nämnt tidigare gillar jag Gårdschips som är ett chipsmärke som ägs av Rootfruit,  ett bolag som är listat på aktietorget. Den som vill läsa mer om aktien kan med fördel följa den här länken. Om man som jag, tycker att både chips och bolag är intressanta så kan man fördjupa sig ytterligare genom att kika i Rootfruits nyligen publicerade årsredovisning för år 2016 (länk här). Nu vidare till dagens recensionsföremål.

Paketeringen är det inget fel på, men den är heller inget särskilt. Påsens design är av klassisk Gårdschips-typ vilken är fin. Just denna sort går i grönt. Den gröna nyansen påminner om lime, vilket jag misstänker kan bero på att påsen innehåller chips med smak av just lime. Som alltid med Gårdschips framgår detaljer om chipsen och potatisen, som t.ex. koordinaterna för åkern där potatisen odlats. Sånt är jag svag för, och det borde du också vara.

Doften är relativt stark. Det är en ganska frän doft som river till i näsborrarna. Doften har en besk antydan, lite som smaken av den vita delen av skalet på limen. Gårdschips chips brukar erbjuda en otroligt stark doft, men den här sortens doft är, om än stark, inte fullt så stark som t.ex. tryffel eller ingefära. Det finns även något annat mystiskt i doften som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Spännande. Allt som allt kan jag inte älska den här doften på grund av den beska och lite fräna upplevelsen.

Utseendet är det inga stora fel på! Oerhört fin skalkant. Mycket bra storleksvariation. Flarnen är tunna utan att bli för tunna. Vissa chips har ett lite väl friterat utseende på så sätt att de är nästan genomskinliga. Många flarn är bubbliga, vilket ju är lite roligt. Trist är dock att vissa chips har svarta fläckar som ser tråkiga ut.

Chipsen bjuder på en helt OK konsistens. Somliga flarn är något sega, men de allra flesta är väldigt krispiga och fina. Bra tuggmotstånd. Dom bubbliga flarnen är roligast att tugga på, det är nästan så att jag fnittrar lite av att tugga på de riktigt bubbliga flarnen. Utseendet är varierande. Påsens innehåll är allt från superfint till ganska risigt. Av den anledningen kan jag inte sätta ett högre betyg än vad jag kommer att göra. 

Lime! Peppar! Här bjuds det som utlovas. Smakerna är subtila men ändå tydliga (vilket väl visserligen kan argumenteras för att vara i motsats till varandra). Limesmaken ger en trevlig fräschör och pepparn lyfter smaken med en behaglig hetta. Smaken är syrlig och fin. Sältan är tyvärr relativt låg, jag skulle gärna ha en nypa mer salt. Jag gillar smak så skulle gärna känna en mer intensiv smak, främst från limen. Goda! Somliga flarn ger en tydlig friterat smak. Smaken lockar till att äta mer, vilket givetvis är ett gott betyg. Dessa chips är ett bra alternativ till t.ex. sourcream & onion för det som kallas bulkchips (cred till Erik Nilsson för ett bra uttryck). Bulkchips är förstås en chipssort som fungerar mycket väl för att konsumera i kopiösa mängder över ganska kort tid. Förutom den låga sältan är smakbalansen fin mellan pepparn och limen. De två kompletterar varandra vackert.

Sutligen kan sägas att det här är bra chips. Jag skulle kanske inte ro över atlanten för en påse men de är helt klart värda att förtära. Eftersom de är limechips så hade jag höga förväntningar som inte riktigt införlivades. Jag skulle dock helt klart rekommendera den här chipssorten, särskilt till en chipsspekulant som gillar fräscha chips som inte är så flottiga. Tack vare en smak som är lugn och fin tror jag de flesta gillar dessa finflarn. Gå och köp om du inte redan provat!  

Tillbehörstips: Tequila och salt, ljus öl (en somrig Corona kanske), fruktigt vitt vin, läskeblask (förslagsvis sockerdricka).

Paketering (0-10): 6
Doft (0-10): 5
Utseende (0-10): 6
Konsistens (0-10): 6
Smak (0-20): 14
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 37 (62%)
 
 
Chips | |
#1 - - Sandra:

Hej! Kul och intressant blogg! Googlade precis vilka chips jag ska köpa inför Eurovision Song Contest. Hamnade här! Jag är också chipsälskare. Mina favoriter är OLW:s Cream Cheese Chips och det gärna med Estrellas Hot holiday dip! :) Prova! Det är min favoritkombo! Jag älskar också OLW:s höstchips med smak av svamp, vitlök & dragon! Mums! De är så intensiva i smaken och smöriga. Prova om du inte gjort det än. /Sandra

Svar: Hej! Tusen tack för de snälla orden. Håller helt med dig angående OLW:s höstchips, de är riktigt fina. Om du gillar den sorten gillar du säkert också Lantchips Kantarell, en klar favorit för mig.Ha det gott!
Med vänlig hälsning
Erik
Erik

Upp