Svenska Lantchips - Grillat

Hallå!
 
Det är dags! Svenska Lantchips har äntligen lanserat en nyhet. Jag gillar ju Lantchips oerhört mycket. En chipstillverkare med genuin känsla. Kul att de breddar sitt utbud med en ny smak tycker jag. När jag först hörde att smaken skulle vara Grillat var jag lite skeptisk. Grillchips är långt ifrån en favorit för mig. Grillchips är ju ett annat smak för lökchips bara. Samtliga större chipstillverkare har grillchips i sitt sortiment och samtliga smakar lökpulver. Det är ju inte särskilt upphetsande så jag var rädd att Lantchips skulle gå samma väg (spoiler: det gjorde de inte som tur är). Jag fick hem en trevlig låda från Lantchips och var givetvis ivrig att ge mig på att testa.
 
Jag har hyllat Lantchips paketering förr. Även den här påsen går i den klassiska Lantchips-stilen. Designen är densamma, med skillnaden att färgen på bandet är annorlunda. Grunddesignen på påsen påminner starkt om en potatissäck (vilket förmodligen också är tanken). En ytterligare detalj på den här påsen, till skillnad från övriga Lantchips-påsar är SOS Barnbyar-loggan som lyfts fram särskilt i orange färg. Eftersom att man lägger märke till den kan man känna sig lite duktig som förenar nytta med nöje genom att njuta av bra chips samtidigt som man bidrar till en god sak. Överlag en bra paketering. Jag upptäckte också först idag att Lantchips funnit sedan 1991, vilket är samma år som undertecknad föddes. Kan det verkligen vara ett sammanträffande? I think not.
 
Doften är speciell! Det här luktar inte som vanliga chips. Doften är söt och påtaglig. Det är en rund och bärig doft som fyller upp mina relativt obegåvade näsborrar. När jag drar en djup inandning med snoken känner jag en doft av BBQ-sås, men också en nyans av BBQ-såsens trista lillebror; ketchup. Kul med en annorlunda chipsdoft. Det luktar mycket och det luktar gott, vilket är mina två favoritegenskaper hos en chipsdoft.
 
Inte bara doften är speciell, utan även chipsens utseende. De är orangea! Färgen är stark och nästan lite lysande. Förutom färgen är chipsen precis som Lantchips chips brukar vara, nämligen fina. Ojämna och olika stora så de ser lite hemgjorda ut. Flarnen ser väldigt goda ut. Om sanningen ska fram känner jag mig en som en Pavlovs hundar när jag ser de här chipsen, jag saliverar på ett närmast okontrollerat sätt. Tittar man lite närmare på flarnen ser man kryddan som små prickar. Vissa av chipsen har en djupare orange färg än andra. Mitt autonoma nervsystem berättar för mig genom min omedvetna reaktion i form av saliveringen att jag tycker att de här chipsen är riktigt fina. 
 
Konsistensen är precis som Lantchips chips är för det mesta, det vill säga väldigt bra. Det finns en tydlig krunch som avslöjar sig både genom upplevelsen mellan tänderna men också genom ljudet. Tack vare att chipsen har en lagom tjocklek blir tuggmotståndet en behaglig upplevelse. Ett fåtal av flarnen kan dock upplevas som lite väl hårda. Mitt sammanvägda utlåtande är ändå okomplicerat; bra konsistens.
 
Nu har vi gått igenom chipsens sekundära egenskaper och har äntligen kommit fram till huvudsaken, smaken. Som jag skrev i inledningen är grillchips en eufemism för lökchips. Jag var därför rädd att de här chipsen också skulle smaka lökpulver precis som grillchips oftast gör. Direkt när jag petade in ett flarn i min mun försvann mina farhågor. Chipsen smakar inte alls lökpulver utan har en distink smak av grillglaze. Det är alltså en riktig grillsmak. Smaken är tydligt söt och rund. Den söta touchen gör sig fint tillsammans med den diskreta hettan som jag ibland anser mig känna. Precis som i doften upplever jag en typ av ketchupaktig smak. De här chipsen faller mig verkligen i smaken. Sältan är ovanligt låg för ett traditionellt chips, men det flyger tack vare den tydliga BBQ-smaken. Aldrig tidigare har jag uppskattat ett chips med en så stor sötma och så låg sälta. 
 
Lantchips återtar grill som en smak på chips! Jag uppskattar nya chipssorter och den här sorten behövs. Särskilt glad blir jag eftersom att jag fruktade att sorten skulle vara ytterligare en lökig lökvariant av lökchips, när sorten istället visade sig vara en smak som tar ut svängarna och visar hur sötma kan fungera på chips. Bra Lantchips! Prova dessa så fort du får chansen!

Tillbehörstips: Som förrätt till sommarens grillmiddag, självklart öl (kanske en fyllig öl som Chimay Blå), läskeblask (päronsoda är en given dryckeskompis), vitt vin (förslagsvis gewürztraminer, kanske med ett svårt franskt namn).

Paketering (0-10): 9
Doft (0-10): 7
Utseende (0-10): 9
Konsistens (0-10): 9
Smak (0-20): 16
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 50 (83%)
 
Poängen säger det tydligt: här är bra chips!
 
 
Chips | |
#1 - - Anonym:

Ditt bästa inlägg. Kraftfullt och förmedlar ett budskap, mina favoritegenskaper i en blogg. Mvh chipsmannen

#2 - - Anonym:

Ditt bästa inlägg. Kraftfullt och förmedlar ett budskap, mina favoritegenskaper i en blogg. Mvh chipsmannen

#3 - - Anonym:

Ditt bästa inlägg. Kraftfullt och förmedlar ett budskap, mina favoritegenskaper i en blogg. Mvh chipsmannen

#4 - - Anonym:

Ditt bästa inlägg. Kraftfullt och förmedlar ett budskap, mina favoritegenskaper i en blogg. Mvh chipsmannen

#5 - - Anonym:

Ditt bästa inlägg. Kraftfullt och förmedlar ett budskap, mina favoritegenskaper i en blogg. Mvh chipsmannen

Svar: Stort tack för vänliga ord!
Mvh chipserik
Erik

Upp