Kettle Chips - Sourcream & Sweet Onion

Hallå!
 
Kompisar, det är för glest mellan inläggen. Dåligt av mig. Hur som helst kommer ett nytt här i alla fall. Äntligen dags för Kettle Chips (eller Kettle Brand som de också verkar heta). Just denna sorten är Sourcream & sweet onion. Det är alltså frågan om en variant på Sveriges vanligaste chipssort. Kettle är ett amerikanskt märke som tillverkar chips som är "all-natural", vilket är USA:iska för att man försöker minimera obehagliga tillsatser. Det låter ju bra ändå. En kul grej med Kettle är att de ibland håller tävlingar där pöbeln får komma på nya chipssmaker. Vinnare år 2016 var smaker som kallas "Tuscan Three Cheese" och "Buffalo Bleu". Tidigare år har bjudit på vinnare som "Cheddar Beer", "Jalapeno Jack" och "Spicy Thai". Chips från Kettle finns på de flesta ICA-butiker och bör köpas i större utsträckning än som görs.
 
Kettle har överlag bra paketeringar. Designen är enkel, stilren och utan massa tjafs. Alla olika sorter har en egen färg. Just denna är limegrön med vit, guldig och gul text. För mina 2.0-ögon är detta en rätt schysst påse, även om vissa andra sorter från Kettle är snyggare (t.ex. de här).
 
Doften är skarp! Syrlig doft men inte så mycket chipsdoft. Det luktar nästan lite rengöringsmedel om man vill vara elak. Det vill inte jag. Ju mer jag luktar desto mindre känner jag. 
 
Flarnen är ganska bleka men har en fantastisk skalkant. De ser rustika och ojämna ut. Utseendet påminner lite om Lantchips (vilket är ett fantastiskt betyg). Flarnen har många små, små bubblor. Storleken på chipsen är ganska jämn och paketeringen har gjort ett bra jobb med att undvika att de små liven krossats (trots transport från Tyskland). Det enda jag kan anmärka på är att de, som sagt, är lite bleka. I övrigt riktigt fina.
 
Även konsistensen är riktigt bra. Väldigt frasiga, men samtidigt ett påtagligt tuggmotstånd. Det är en oerhört svår balansgång som Kettle lyckas riktigt fint med. Det finns inte en tendens till seghet. Tuggmotståndet får får min smak gärna vara liiiite större men konsistensen i stort är mycket bra.
 
Smaken är inte alls klassisk sourcream & onion á la Estrella. Det finns en tydligt syrlighet som jag gillar. Syrligheten möts upp av en behaglig sötma som efter en liten stund planar ut i en ganska stor löksmak. Löksmaken dröjer sig kvar i munnen. Jag som gillar lök kan inte säga något illa om det. Sältan är balanserad mot övriga smaker. Intensiviteten i smaken är lite i underkant. Det smakar inte lite, men det får gärna smaka mer. Det kan hävdas att löken tar över lite för mycket. Allt som allt faller dock den här smaken mig i smaken. Gott.
 
Tillbehörstips: Öl (en gedigen ale, förslagvis en mörk ale från Dugges), läskeblask (Cuba Cola tycker jag), en liiiiten liten klick créme fraiche (för att balansera upp löksmaken), rökt renhjärta.
 
Paketering (0-10): 8
Doft (0-10): 2
Utseende (0-10): 8
Konsistens (0-10): 8
Smak (0-20): 14
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 40 (67%)
 
 
 
Chips | |
Upp