Snackgold - Caviar

Hallå!
 
Sommaren är här och på sommaren bör man äta extra mycket chips. Därför kommer här en informativ redogörelse för en ny chipssort, dvs en recension. Idag ägnar vi åt oss premiumchips i form av Snackgolds kaviarchips. Det är alltså inte kaviar som man har på mackan, typ Kalles kaviar, utan sådan finkaviar från störar och andra mustiga fiskar. Sist jag provade Snackgold var det tillverkarens hallonvariant som stod på menyn. Den som läste den recensionen kanske minns att jag inte direkt älskade de chipsen (äckligaste chipsen jag någonsin ätit faktiskt). Men hallonchipsen avskräcker mig inte från Snackgold tillräckligt för att jag inte ska ge mig på deras kaviarchips. 
 
Paketeringen är mycket lik Snackgolds hallonchips, men med den självklara skillnaden att den här påsen inte har en bild på hallon, utan på kaviar. Påsen ser rätt fin ut. Den är svart med guldetaljer och ganska enkel i sin design. Precis under bilden på påsen som föreställer en hög chips och en generös hög kaviar står att det är ett serveringsförslag. Det föreslås alltså att man äter sån fancy kaviar till dessa kaviarchips. Kaka på kaka med andra ord.
 
Öppningen av påsen bjuder på en fontän av doft som sprider sig i rummet. Det hade varit trevligt om doften var behaglig. Det är den inte. Det luktar unkna kex och lite surt. Jag blir inte så sugen på att sätta i mig chipsen, utan doften gör man ganska otaggad på det faktiskt. Doften är brödig men också lite stickig. 
 
Flarnen har ett utseende som påminner starkt om hallonchipsen, vilket är ganska väntat eftersom att det är samma tillverkare och förmodligen exakt samma tillverkningssätt. Flarnen är stora och rejäla. De flesta chipsen har en ganska djup färg medan ett och annat är ganska blekt. Somliga flarn ser något överfriterade ut. Chipsens utseende är lite väl polerat för min smak.
 
Konsistensen är bra. Precis som hallonchipsen är de ganska tjocka, men det funkar ändå. Läcker krisp!
 
Smaken då? Nej. Inte alls bra. Det här är äckligt. Smaken springer iväg och påminner lite om surströmming, vilket visserligen är rätt gott, men inte som smak på chips. Om jag fokuserar känner jag ändå en tydlig ton av kaviar. Trots att kaviar är salt och chips brukar vara salta har dessa flarn relativt dålig sälta. Eftersmaken är sur och inte alls behaglig, dessutom dröjer sig eftersmaken kvar ovanligt länge. Jag har riktigt svårt att uppskatta eller ens stå ut med den här smaken. Besviken inser jag att jag kommer att kasta bort en nästan full chipspåse. 
 
Snackgold ska ändå ha cred för att de provar ovanliga smaker på chips. Varken hallon eller kaviar funkar enligt min subjektiva smak, men jag tycker att det är uppfriskande idéer. Jag har bara slängt chips två gånger i mitt liv och båda kommer från Snackgold. Kanske är det ett tecken på att jag borde sluta köpa Snackgolds chips, men jag har redan nu siktet inställt på en annan av deras smaker, nämligen harissa. Slutligen kan sägas att en chipssort är problematisk och det bästa är paketeringen.
  

Tillbehörstips: Kaviar (i alla fall om man ska tro Snackgold), munskölj, läskeblask (joltcola kanske eller något annat käbbel).

Paketering (0-10): 7
Doft (0-10): 2
Utseende (0-10): 4
Konsistens (0-10): 7
Smak (0-20): 1
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 21 (35%)
 
 
 
 
Chips | |
Upp