Rootfruit - Mandelpotatis & himalayasalt

Hallå!
 
Dags igen efter ett litet break. Försökte leva nyttigt. Insåg att livskvaliteten blev för lidande. Chips är viktigare än t.ex. oviktiga saker. Chips är gott, det borde räcka som anledning att aldrig avhålla sig från en sådan gudagåva.
 
Dagens föremål: Rootfruits mandelpotatischips smaksatta med himalayasalt. Det låter ganska spejsigt. Kul. Jag har saknar chips i mitt liv så jag går in i det här testet med mer glädje än vanligt. Rootfruit är egentligen samma som Gårdschips, eller rättare sagt: Gårdschips är en del av Rootfruit. Det är ju en kvalitetsstämpel i min bok. Jag älskar ju Gårdschips. Nåväl, till sakinnehållet.
 
Paketeringen är fin! Jag har tidigare berömt svarta påsar, därför förtjänar även den här påsen lite cred för färgen. Jag tycker att den är fin. Påsen känns harmonisk. Den är lite mer avlång än chipspåsar vanligtvis är, vilket känns oerhört spännande. Den här sorten finns mig veterligen endast i lillepåsen, dvs under 100 g, den här på ynka 90 g. 90 g är ca. 5 minuters chipsätning, men underbart är kort säger ju dom som är kloka så jag tar det som ett tecken på kvalitet. I övrigt ser paketeringen bra ut, den är inget spektakulärt men den utstrålar kvalitet och smask. Ytterligare cred för att man tydligt anger att chipsen är veganska och laktos- och glutenfria. DOCK (!) en liten fundering angående en liten del av påsens baksida där det framgår att man för maximal smak ska hälla upp påsens innehåll, dvs. chipsen, i en skål. Jag vågar påstå att man för bästa smakupplevelse av chips i allmänhet ska äta direkt ur påsen. 
 
Doften av chipsen är försiktig. Det väller inte ut doft direkt. Men det luktar chips, och chips är ju bra så det är fint med mig. Det finns också en typisk doft av friterat hos chipsen (min misstanke är att det är därför att chipsen faktiskt har blivit friterade, men jag är inte helt säker). I korthet kan sägas att doften är svag men behaglig, det doftar ju trots att chips.
 
Nästa punkt på agendan är chipsens utseende. Här blir det lite mer intressant. Dessa chipsflarn ser inte riktigt ut som chips i allmänhet gör, vilket beror på att det är mandelpotatischips. Precis som en tidigare recension av mandelpotatischips är dessa lite mer avlånga och smala än vanliga chips. De är fina. Just dessa flarn är väldigt tunna, de ser otroligt spröda ut. Färgen är åt det lite blekare hållet, men färgen är ingen överraskning, varken uppåt eller neråt. Till sist måste nämnas att flarnen ser ovanligt flottiga ut. Glömde nästan: FIN skalkant!
 
Konsistensen är förvånansvärt bra. Utseendet utstrålade en överväldigande sprödhet som inte riktigt återfanns när jag satte tänderna i flarnen. Jättebra krisp. Konsistensen upplevs som ett klassiskt chips. Det är nog exakt den här konsistensen som de flesta tänker sig när de tänker på en chips beteende i en mun. Jag personligen kan uppskatta ett ytterligare tuggmotstånd, men jag gillar det här. Det sprakar och håller på i min mun när jag gnager på flarnen, bra!
 
Sist men inte minst, SMAKEN! Det utlovas en smak av himalayasalt. Jag är (oerhört) långt från en saltexpert och vet inte om himalayasalt smakar annorlunda än vanligt salt, men utifrån smaken på chipsen så kommer jag till slutsatsen att så inte är fallet. Smaken är helt enkelt salt. Inget fel med det. Jag gillar ändå smakupplevelser som är lite mer spännande än vad en ren smak av salt kan ge, men fan om inte det här är riktigt gott ändå!? Jag tycker att det smakar riktigt bra. Påminner lite om pommes frites. Tydlig sälta, så klart. Men smaken av mandelpotatisen smyger sig genom sältan på ett väldigt behagligt sätt. Det är ju fint att låta en så trevlig potatissort som mandelpotatis skina lite. Att stänka på massa andra smaker kan man ju göra på vanliga potatischips. Ibland talar jag illa om chips utan annan smak än salt, men jag kanske ska sluta med det. Eller så uppskattar jag dessa flarn extra bara för att jag har en bra dag, men jag kan absolut rekommendera den här sorten. Särskilt till de som gillar att köpa Estellas eller OLW:s lättsaltade chips; köp de här istället! 
 
Chips är gott. När  chips smakar chips kan det inte bli annat än bra. Det här är bra, om än inget världomvälvande. Det är ju trots allt bara chips med saltsmak. Jag skulle ändå vilja avsluta med att säga att den här sorten är en sådan som INGEN kan säga att de inte gillar (om man inte är en sån som inte gillar chips i allmänhet, men såna är ju helt omöjliga), så det är en säker sak om man planerar att bjuda en okänd människa på chips (vilket man bör göra oftare).

Tillbehörstips: Öl (en ljus lager i ett fint glas), charkisar, ett gott humör och kanske lite trevlig musik (exempelvis The Tallest Man on Earth).

Paketering (0-10): 6
Doft (0-10): 6
Utseende (0-10): 6
Konsistens (0-10): 8
Smak (0-20): 14
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 40 (67%)
 
 
 
 
Chips | |
Upp