Lantchips - Ost & Vitlök

Hallå! 
 
Sommaren börjar lugna ner sig och det innebär förstås nyheter på chipshyllorna! Bland tillverkarna som lanserar nyheter nu finns Lantchips. Ni som läst mina tidigare texter om Lantchips vet att jag är ett stort fan, så det är givetvis väldigt kul att Lantchips lanserar en nyhet tycker jag. Lantchips som märke behöver förstås ingen närmare presentation så vi ger oss i kast med själva recensionen.
 
Pakteringen är väldigt fin. Designen är densamma som Lantchips övriga men med ett gult band över påsens mitt till skillnad från övriga sorter som alla har en egen färg. Men just gul var tidigare upptagen av Lantchips Gräddfil & Lök. Men jag gissar att eftersom sorten som är föremål för dagens recension har ost som en del av smaken så fick gul tas över av denna sort och Gräddfil & Lök fick en ny färg, nämligen ljusblå. Fin påse!
 
Jag slet förstås upp påsen med stor iver och drog i mig doften. Det är mycket ost, åt det lagrade hållet. Inte riktigt cheddar, men nära. Jag kan inte känna någon viktlök i doften. Min förväntan var att doften skulle lappa till mig ordentligt som ostchips brukar göra, men det var mer en försiktig smekning. Alltså var doften lite mildare än förväntat. I stort luktar det gott, men inte spektakulärt. 
 
Utseendet är otroligt bra. Man kan se att flarnen är välfriterade. Man kan se krispigheten. De ser ju makalöst goda  ut. Skalkant kvar som vanligt med Lantchips vilket bidrar till en mer rustik och genuin känsla som jag uppskattar. Flarnen är lite gulfläckiga från ostkryddan.
 
Konsistensen är även den toppklass. Det finns ett tuggmotstånd som ger sig vid lagom användning av käkmuskulaturen. Krispigheten är bra och skulle nog störa i en biosalong (vilket förstås är ett gott betyg för chips). 
 
Slutligen ska smaken avhandlas. Det är gott, ingen snack om den saken. Det smakar tydligt av ost, men inte lika intensivt som t.ex. Bjäres cheddarchips. Sältan är något lägre än vad jag är van med från Lantchips (vilket visserligen kan skilja sig mellan olika påsar). Jag kan inte urskilja vitlök som en av smakerna som träder fram, det är nämligen bara ost jag kan peka ut. Men det finns en ganska stor smak under osten som förmodligen byggs upp företrädelsevis av vitlöken. Jag skulle dock vilja skruva upp smakintesiteten ett eller två snäpp. Smaken som finns är dock riktigt trevlig. Det som förvånar mig är att smaken är relativt fräsch för att vara ostchips; positivt!
 
Sammanfattningsvis är detta bra chips som jag framöver kommer att köpa regelbundet och försöka ha hemma i chipsskåpet så ofta som möjligt. 
 
Tillbehörstips: Mjölk, läskeblask (förslagsvis trocadero), rött vin (varför inte merlot?) eller grön pesto. 
 
Paketering (0-10): 9
Doft (0-10): 6
Utseende (0-10): 9
Konsistens (0-10): 9
Smak (0-20): 14
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 47 (78%)
 
 
Chips | |
Upp