OLW - Balsamico, salt & peppar

Hallå!
 
Äntligen dags för en chipsrecension igen. Jag kunde inte motstå att gorma lite kring en av OLW:s nya smaker. OLW har precis lanserat några nyheter, bland annat chili & cream cheese och föremålet för dagens bokstavskombinationer, nämligen balsamico, salt & peppar. Kul att OLW förnyar sig och kommer med nya smaker. Balsamico är en fin smaksättning på chips och en mina favoriter från märket Kettle Chips. Jag har ju orerat om OLW förut så jag skippar att upprepa mig. Men kort kan sägas att min uppfattning av OLW är att de satsar på kvatitet före kvalitet men att de ändå tillverkar några guldkorn.
 
Låt oss börja med sakinnehållet. Chipssortens paketering är blå, väldigt blå. Designen är precis som alla andra OLW:s sorter, men med skillnader i detaljer och färgen förstås.Det är en ganska tråkig påse, men den är klassisk och lugnar mig. Påsens djupa blå färg påminner om en blandning av havsjup och Estrellas sourcream & onion-påse. Jag känner mig också manad att kommentera att OLW-logga täcker nästan halva framsidan av påsen. Det är ju bra, för man vill ju inte råka köpa Estrellas chips eftersom att det är sådant otroligt stor skillnad (notera min förhoppningsvis illa dolda sarkasm). Medioker paketering ändå.
 
Doften är förvånansvärt trevlig, vilket gör mig glad. Balsamicon visar sig på styva linan och bjuder på en syrlig touch. Även pepparn kan anas i doften, även om syrligheten är klart tydligast. Det finns också en svag arom av friterat. Doften är ovanligt distinkt för att vara OLW. Doften i sig är ingenting jag hetsar upp mig särskilt över, men jag är ändå glad att det finns en tydlig doft att ta i.
 
Flarnens utseende är average, för att slänga sig med ett internationellt uttryck. De ser ut som nästan alla finräfflade chips ser ut hos OLW. Konsekvensen kan man givetvis hylla, och det vill jag faktiskt göra. Man vet exakt vad man får avseende OLW och dess chipsflarns utseende. Det är också lite tråkigt eftersom att jag personligen gillar ett rustikt chips med ett utseende som gärna får skava lite. Jag tror att flarnen har en skalkant, men den är såpass otydlig att jag inte riktigt vågar avgöra det. Man blir varken särskilt glad eller besviken av chipsens utseende tyvärr. 
 
Akilleshälen hos den här chipssorten är konsistensen. Det anges på påsen att chipsen ska vara "OLW-krispiga". OLW-krispig är alltså detsamma som "dålig krisp", i alla fall om man kan dra slutsatsen utifrån de här chipsen. Sanningen är nämligen just den att de inte alls är bra i sin krisp. Det är ett ganska mesigt tuggmotsånd. Jag gilar att äta mina chips med rejäl stadga. De här flarnen är porösa. Vissa flarn är dock bättre än andra, och då får jag  en glimt av hur bra OLW:s chips faktiskt kan vara. 
 
Sist men inte minst: smaken. De här chipsen är riktigt goda. Balsamicon ger en behaglig syrlighet som inte alls går till överdrift utan ger ett balanserat intryck vägt mot chipsen övriga smaker. Efter syrligheten lägger sig smyger sig en tydlig pepparsmak på, mycket trevligt. Pepparn ger en hetta som varierar mellan olika flarn. Både pepparsmaken och syrligheten från balsamicon är relativt intensiva, medan sältan är relativt låg. Jag skulle nog vilja ha aningen mer salt, om inte annat för att lyfta de trevliga smakerna från pepparn och balsamicon. Förvånansvärt bra smak.
 
Kul att OLW tar fram nya smaker på löpande band, ännu roligare är att de lyckas. De här chipsen är en bra variant när man vill klämma i en lite större mängd. Chipsen smakar riktigt gott men tappar lite på utseende och konsistens. Överlag vill jag ändå rekommendera den här sorten, särskilt till de som gillar syrlighet. Pepparna fungerar, enligt mig, riktigt fint ihop men syrligheten nämligen.
 

Tillbehörstips: Öl så klart (varför inte en Omnipollo Leon?), läskeblask (allt från cola till sockerdricka bör funka), joggingbyxor och iskall mjölk.

Paketering (0-10): 5
Doft (0-10): 7
Utseende (0-10): 4
Konsistens (0-10): 3
Smak (0-20): 14
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 33 (55%)
 
 
 
Chips | |
Upp