Intro

Hallå!
 
Jag tänkte sparka igång den här bloggen med en kort intro till syftet med kommande texter. Bloggen handlar om min stora (och enda sanna) passion, nämligen chips. Inget annat käbbel, bara chips. Jag kommer recensera, tipsa och skriva allmänt om chips.  
 
För mig är chips en del av vardagen och jag äter enligt min omgivning kopiösa mängder, medan jag själv tycker att nivån på mitt chipsintag är klart rimlig (i underkant). Eftersom att jag har haft en ansenlig mängd chipsflarn i min trut (sammanlagt under livet alltså, inte samtidigt även om jag har ett relativt stort gap) vill jag tro att jag sitter på någon typ av kunskap som förhoppningsvis kan komma till uttryck i den här bloggen. 
 
Det finns ju, som alla känner till, en uppsjö av olika sorters chips. Många är väldigt bra, men ännu fler är tyvärr svårt risiga. Ni kan se den här bloggen som en gåva från mig till er där jag tar på mig den besvärliga uppgiften att sålla i grushögen för att hitta guldklimparna genom att testa och utvärdera olika chipssorter. Somliga skulle nog kalla mig ett offerlamm. 
 
I kommande inlägg kommer ni att finna, förutom recensioner, även Dos & Don'ts, egna recept (om jag orkar) och annat chipsrelaterat. Recensionerna kommer att bland annat att innehålla en poängsättning av ett antal olika egenskaper hos den testade chipssorten. Egenskaperna är följande:
 
Paketering (0-10): Hur ser chipspåsen ut? Poäng ges mellan 0 och 10.
Doft (0-10): Hur luktar chipsen? Poäng ges mellan 0 och 10.
Utseende (0-10): Hur ser flarnen ut? Poäng ges mellan 0 och 10.
Konsistens (0-10): Hur upplevs chipsens konstistens? Poäng ges mellan 0 och 10.
Smak (0-20): Viktigast av allt, hur smakar den lille skapelsen? Poäng ges mellan 0 och 20. Ett högre tak här dels därför att smaken är viktigare än de övriga egenskaperna, men också för att det ger mig chansen att vara mer nyanserad i poängsättningen av smaken. Går det att nå maxpoäng här? Redigt tveksamt.
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): Egenskapernas sammanlagda poäng ger ett bra riktmärke på chipsens nivå. Den sammanlagda poängen kan ju förstås ses som ett mått på vilken glädje helhetsupplevelsen av chipsen ger mig. Glädje är ju kul så spontant känner jag att det gärna får bli höga poäng här, men vi får se. Såg att Lay's har en chipssort med smak av blåbär, gissar att den sorten inte skulle skänka mig särskilt mycket glädje t.ex. utan snarare ilska och kanske yrsel. Det låter ju skitäckligt.
 
Jag kommer också slänga in lite tillbehörstips i varje recension. Ibland vill man ju (sjukt nog) ha något mer än bara chips, t.ex. nån typ av dryck eller någon ätbar rekvisita. Ibland kommer jag att få hjälp av en kompis som är en sommelier, så då blir det ju rätt. Mina egna tillbehörstips baseras på egna upplevelser och gissningar så jag vill framhålla att jag inte tar ansvar för läsares eventuella vomeringar i samband med test av föreslagna kombinationer.  
 
Snart kommer den första recensionen att publiceras. Det kommer att bli Gårdschips chips med tryffelsmak, det blir en trevlig inledning på bloggen.
 
Kul!
 
 
Chips | |
#1 - - Longevity - en blogg om hälsa:

:-) Sjukt imponerande, hur ofta äter du chips?

Svar: Tack! Dagligen, men det händer att jag missar någon dag förstås. :)
Erik

#2 - - Erik:

WOW VAD GODA DE VAR! Tack för tips!

Upp