TartufLanghe - Pesto Chips: Patatine con Pesto

Hallå!
 
Dags igen. Idag har vi att behandla en riktig liten luring, nämligen pestochips från det spännande företaget TartufLange. Jag har skrivit om företaget tidigare när jag recenserade deras tryffelchips. Jag gillar ju företaget, det känns genuint och dessutom med ett gediget miljötänkt. Fint. Som ni kanske minns är tryffel TartufLanghes specialitet och fokus. Tartuf är till och med (nästan) italienska för tryffel. Med företagets tryffelfokus i åtanke kan tillverkningen av pestochips te sig märklig. Lite oklart hur produkten tog sig in i deras sortiment, men det gjorde den! Jag lockades direkt av varianten. Pestochips låter ju roligt. Jag gillar chips (det är faktiskt sant) och jag gillar pesto, så dessa två goda saker borde ju tillsammans skapa något smaskigt i kvadrat. Jag inhandlade en påse och lät den ligga och lura i chipsskåpet i några dagar. Jag väntade på rätt tillfälle. Något så extraordinärt som pestochips skojar man ju inte bort.
 
Paketeringen påminner mycket om TartufLanghes tryffelchips. Den är enkel. Vit och tydlig. Skillnaden är förstås motivet på den påstådda smaken. Istället för att infoga en bild på en klutt med pesto på påsen så är bilder på pestons huvudingredienser centrerade på påsens framsida. En pestoklutt, oavsett hur god den faktiskt kan vara, ser ju sällan superrolig ut. Så någon designperson på TartufLanghe slogs av snilleblixten att istället använda fina bilder på basilikablad och pinjenötter. Klokt! På påsen finns också två chipsflarn som ser ut som citroner. I övrigt är paketeringen ganska fin, men det händer ju inte särskilt mycket.
 
Det är svårt att undvika att jämföra pestochipsen med dess syskon tryffelchipsen. Doften av TartufLanghes tryffelchips var ju bland det bästa jag någonsin dragit in i mina näsborrar. Doften av pestochipsen bjuder tyvärr på en upplevelse som är ljusår från den som tryffelchipsen bjöd på. Det luktar inte illa, men det är en märklig, nästan lite frän doft. Man kan känna basilikan. Doften är lite syrlig, på gränsen till att vara sur. Om man tänker på pesto superhårt kan man lyckas koppla samman doften av den här chipssorten med doften av en (kanske lite härsken) pesto. Ajajaj.
 
Chipsen ser ganska fina ut. De ser inte alls ut som de konstiga chipsflarnen som är på bilden på påsen, de är mycket mörkare. Utseendet är lite speciellt, med en nästan lite grå ton. Flarnen har bra storlek och en alldeles fantastisk skalkant. Skärvorna är tjocka och rejäla. Ett och annat av chipsen pryds av stora bubblor. 
 
Konsistensen är riktigt bra, precis som TartufLanghes tryffelsort. Riktigt trevlig krisp och en bra stadga i vart och ett av flarnen. Det här är stadiga pjäser, förutom de chipsen som drabbats av de stora bubblorna jag nämnde i föregående stycke, som istället blir svårt porösa. I stort är konsistensen riktigt bra med ett glädjande tuggmotstånd och ett skönt krasljud.
 

Nu blir det intressant, vi har kommit fram till smaken. Det är ju här det avgörs. Omedelbart när jag petar in ett flarn i munnen blir jag lite besviken. Jag känner direkt att chipsen smakar lite unket. Som en smutsig svans till den unkna smaken kommer en bitter eftersmak. Visst, det smakar faktiskt pesto. Typ sån där grön basilikapesto man kan köpa som är lite för stabbig, alltså ingen särskilt god pesto. Sältan hos chipsen är lite för tam. Särskilt med tanke på att pestosmaken är ganska mastig. Eftersmaken blir lite jobbig, den dröjer kvar i munnen som en dryg husfluga som vägrar låta dig sova i fred. Jag tröttnade redan innan min lilla påse var slut som bara innehöll 45 ynka gram. Jag brukar kunna sätta i mig tio gånger den vikten utan problem. Det blir en lite märklig smakupplevelse. Jag gillar idén väldigt mycket, men allt funkar faktiskt inte som smak på chips, hur bra det än låter. 

Nä, det här var en svår besvikelse. Jag hade hoppats på en unik och god sort, men fick i stället något unket och lite snuskigt. Fan också. Min förhoppning var att jag skulle få en ny favorit i de här, men det landade närmare andra änden på det spektrat. Pesto fungerar helt enkelt inte som smak på chips, i vart fall inte på det här sättet. 

Tillbehörstips: Något friskt behövs, läskeblask (av typen Sprite), friskt vitt vin, tomatskivor (för att pesto funkar bra med tomat men också för att ta ner den mastiga och lite bittra smaken).
 
Paketering (0-10): 7
Doft (0-10): 3
Utseende (0-10): 6
Konsistens (0-10): 8 
Smak (0-20): 5
 
Sammanlagd poäng (glädje) (0-60): 29 (48%)
 
 
 
 
 
Chips | |
Upp